U avgustovskom broju časopisa Gracija, objavljen je razgovor s Majom Popović, urednicom muzičkog programa u KIC-u i vođom projekta Ljetnji kamp za kamernu muziku.
Iz teksta „Kamerna muzika je u našem fokusu“ izdvajamo: Na ovogodišnjem, sedmom Ljetnjem kampu učestvovalo je preko 50 muzičara iz Crne Gore, Makedonije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Bugarske, Rusije, Njemačke, Francuske, Norveške i SAD-a, a mentori su bili ugledni umjetnici i muzički pedagozi iz Crne Gore, regiona i Evrope. “Veoma sam srećna što je ovogodišnje izdanje Ljetnjeg kampa za kamernu muziku proteklo u harmoničnoj i intenzivnoj radnoj atmosferi u idiličnom ambijentu Nacionalnog parka Lovćen i Ivanovih korita. Imali smo rekordan broj učesnika koji su pokazali istinsko interesovanje i spremnost za rad, saradnju i usavršavanje, izuzetne mentore i mlade saradnike, odličnu međusobnu komunikaciju i druženje kroz muziku, prijateljstva su se obnovila, učvrstila, i stekla nova. Na kraju, shvatili smo da smo sastavili 25 kamernih ansambla, kao i orkestar, koji je ove godine prvi put izveo i jednu simfoniju, Mocartovu 29. simfoniju. Ukupno skoro pet sati raznovrsne muzike!”
Kamp je okupio renomirane muzičare i muzičke pedagoge, što potvrđuje njegov kvalitet i renome. “Kvalitet Ljetnjeg kampa zavisi od svih učesnika, zainteresovanih polaznika, mentora, saradnika i organizatora. Kao organizatori trudimo se da obezbijedimo umjetnike i profesore koji su pasionirani i mogu da inspirišu polaznike i podstaknu i oblikuju njihove umjetničke potencijale. Trudimo se da svi rade u što boljim uslovima, koje organizujemo i osmišljavamo u saradnji s odgovornima iz JU Lovćen-Bečići, i od ovog ljeta i s Nacionalnim parkom Lovćen. Unapređenje uslova rada za nas muzičare je veoma važno i pridajemo tome pažnju, nadajući se da svake godine što bolje sarađujemo i napredujemo svi zajedno.”
Afirmacija kamerne muzike
“Kamerna muzika je u našem fokusu jer izražava zajedničko intimno muziciranje, gdje svako ima svoju ulogu u zajedničkom oblikovanju muzike. Postoji ogroman repertoar u kamernoj muzici. Za kamerne ansamble pisali su skoro svi kompozitori, i među kojima su mnoga remek-djela muzike uopšte. Pošto se u našoj sredini kamerna muzika manje svira, željeli smo da ovim projektom afirmišemo njenu ulogu i značaj koji ima u muzici, u obrazovanju i napretku svakog muzičara, da utičemo da se podigne svijest o ovoj muzičkoj formi, kako u muzičkim školama tako i na muzičkoj sceni kod nas. Otuda i ciklus koncerata koji njegujemo u KIC-u, a koji je posvećen kamernoj muzici. Ljetnji kamp je takođe i projekat koji podstiče saradnju između muzičara različitih nacionalnosti, godišta i trenutnih znanja. Internacionalnog je karaktera i otvoren za novotarije. Na našim programima, svakog ljeta, pa i u okvirima kamernih koncerata tokom redovne sezone, nalaze se djela koja naša publika nije imala priliku da čuje na koncertima”, objašnjava Maja i kao posebnost ovogodišnjeg kampa izdvaja: “Veliki radni elan, zainteresovanost, kako mentora tako i polaznika. Sve viši nivo polaznika, pogotovo mladih muzičara iz Crne Gore i regiona, takođe i izbor raznovrsnog programa u kojem su učestvovali u velikom dijelu, i naši polaznici i saradnici i mentori i ja takođe kao urednica programa. Odlični javni završni koncerti, entuzijastični, neobični i inspirativni – muzičke večeri kakve nemamo nigdje drugdje.”
Besplatna nastava i usavršavanje
Na naše pitanje koliko je bitna interakcija mladih muzičara i da li ima prostora za ostvarivanje neke međunarodne saradnje i razmjene, Maja odgovara: “Poslije sedam godina aktivnog rada i saradnje sa muzičarima iz zemlje i inostranstva na Ljetnjem kampu, mislim da smo već na tom terenu, mada treba još vremena da se sve to prirodno razvije. Za naš kamp mladi muzičari čuju na različite načine, od kolega, drugova, mentora itd. Ovaj kamp je jedan od rijetkih koji polaznicima pruža besplatnu nastavu i usavršavanje, a poznato je da je jedini u regionu koji je specijalizovan za kamernu muziku. Zahvaljujem svim partnerima koji nas iz godine u godinu finansijski podržavaju kako bi ovaj projekat bio dostupan mladima i svim zainteresovanim muzičarima da dalje napreduju u svom izvođačkom muzičkom iskustvu.”
Završni koncerti održani na Cetinju i u Podgorici najljepši su rezultati kampa. “Oni nose sa sobom posebno uzbuđenje, entuzijazam, ali i odgovornosti polaznika i mentora da pred publikom predstave svoj sedmodnevni rad. I svi bi željeli da se predstave u najboljem svjetlu, da muziku uzdignu do slavlja i ushićenja. Imamo izuzetne završne koncertne programe koji posljednjih godina prevazilaze standardnu koncertnu minutažu, nisu reprizni, već se u svakom gradu sviraju različiti programi. To govori o značajnoj produkciji i mogućnostima za još više završnih koncerata u budućnosti”, zaključuje Maja.