Na ovogodišnjem Ljetnjem kampu za kamernu muziku okupili smo 35 polaznika kao i 12 mentora i saradnika. Polaznici su uglavnom došli iz raznih gradova Crne Gore, ali i iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Njemačke, Švajcarske i Japana, i  učinili su da se tradicija kampa nastavi u još većem broju i intenzitetu, stičući nova iskustva i znanja, razmišljanja i razumijevanja ljepote muzičkog  zajedništva. Pored naših polaznika, ugledni mentori iz zemlje i inostranstva su dodatno doprinijeli raznovrsnom programu  i uzbudljivoj radnoj atmosferi na kampu, pružajući i prenoseći s ljubavlju svoja znanja mladim talentima.

Neki od mentora održali su predavanja na posebne teme: violončelistkinja Marija Di Meljo (Maria Di Meglio), koja je došla iz SAD-a, je boravila prvi put na kampu; osim što je svirala u klavirskom kvartetu s mentorima i polaznicima, te vodila ansambl violončela kao i grupu violončela u kamernom orkestru, održala je interesantno predavanje o metodi Suzuki, o kojoj se kod nas malo zna. Saznali smo iz prve ruke o ovoj metodi, široko rasprostranjenoj u Americi, gdje Marija predaje u školi Suzuki Music Columbus. Govoreći o porijeklu ove metode, koju je osmislio japanski violiniosta Shinichi Suzuki prije više od 50 godina, Marija je afirmisala njenu praktičnu primjenu i razvoj i istakla korisne rezultate u muzičkoj pedagogiji  i praksi u Americi. Glavni moto ove metode je “Svako dijete može da nauči “ te je filozofija učenja muzike jednostavna, muzika se na početku uči po sluhu, stalnim slušanjem muzike i vježbanjem kroz ponavljanje, metodom učenja maternjeg jezika, a važnu ulogu u tome imaju podsticajno okruženje, koje s puno ljubavi ohrabruje mlade tokom učenja, uključujući u taj proces neposredno učešće i odgovornost roditelja.

Imali smo takođe jedinstvenu priliku da naučimo o novim metodama u muzičkoj pedagogiji i praksi od naše gošće iz Velike Britanije Naomi Aterton (Atherton), vođa horne u  Kamerati iz Mančestera, koja je došla na kamp sa Džeki Barns (Jacqui Barnes), asistentkinjom produkcije iz istoimene organizacije. Naomi je vodila tri radionice kreiranja muzike sa grupom mladih muzičara. Radionice su uključivale 15-20 polaznika i njihove mentore u radu na improvizaciji, participatornoj praksi i zajedničkom muziciranju, koji su dio metodologije projekta Kamerata u zajednici. Razne vježbe upjevavanja, ritma i tempa podsticale su muzičare na koncentraciju i svijest o zajedničkom radu; grupni rad na improvizaciji i kreiranju muzike, vođenju i prenošenju muzičkih ideja kroz posebno odabrane melodije i ritmove kao i šemom znakova rukom koji pomažu uspostavljanju jasnog muzičkog vođstva. Mnogi polaznici su bili zainteresovani i uživali u ovom novom iskustvu koje je imalo za cilj da pokaže metodu koja na jednostavan način približava umjetnost i kulturu djeci kao i ugroženim grupama. Razvoj ovih specifičnih vještina za koje je ova radionica namijenjena pruža prostor za izražavanje i socijalnu interakciju u grupi. Naomi je svojim pristupom uspjela da približi  učesnicima ovu novu muzičku metodu kroz mogućnost da slušaju jedni druge, obrate pažnju na tempo i tonalitete, fraziranje i dinamiku, bez korišćenja klasične muzičke partiture.

Zahvaljujući maštovitim idejama naših mentora i polaznika, imali smo mogućnost da na kampu kreiramo različite kamerne ansamble i ostvarimo bogat muzički repertoar čiji opseg seže od barokne do savremene muzike. Na repertoaru Ljetnjeg kampa bilo je oko 30 različitih kompozicija i preko 20 ansambala standardnih i nestandardnih dua, trija, kvarteta, kvinteta, do gudačkog orkestra. U okviru toga, pripremili smo nekoliko premijernih izvođenja, kao npr. djela autora među kojima su Madelein Dring, Trio za flautu, obou i klavir, Heitor Villa – Lobos, Bachianas Brasileiras br.5 za ansambl violončela i sopran, kao i svjetska premijera Sonate za kvartet klarineta, kompozitora-klarinetiste Ante Grgina. Između ostalog, izvedena je i kompozicija “Nadigravanje” za flautu, violinu i klavir, crnogorskog autora Borislava Tamindžića. U rezidenciji kampa organizovali smo dva interna koncerta, u okviru kojeg su nastupali svi učesnici pred domaćom publikom, uglavnom gostima hostela Lovćen. Mogućnost da sviraju pred širom publikom, na javnim završnim koncertima na Cetinju i u Podgorici, dobili su najbolji ansambli, ukupno 18. U okviru ovogodišnjeg kamernog orkestra gudači su dobili izvanredne pouke od dirigenta i violiniste Antona Martinova; nakon samo šest dana rada na ovom djelu, uspjeli su da maestralno izvedu  Serenadu Petra Iljiča Čajkovskog, što je istovremeno bio i vrhunac završnih koncerata.

Vrijeme provedeno na Ivanovim koritima pružilo je našim polaznicima puno novog muzičkog iskustva, motivisan rad sa uglednim profesorima i umjetnicima kao i nova prijateljstva u lijepom okruženju Nacionalnog parka Lovćen. Polaznici su bili motivisani kako muzičkim izborom, tako i jedni drugima i mentorima, i iskreno zainteresovani za dodatne aktivnosti na kampu. Veoma smo srećni zbog postignutog učinka muzičara, programi su doprinjeli kreativnosti u radu  i učinili da sviranje bude zabavno uprkos zahtjevima koji su im bili postavljeni.  Ljetnji kamp za kamernu muziku ima potencijala za još više završnih koncerata u skladu sa bogatim repertoarom i brojnim ansamblima, koji zaslužuju da se ponovo predstave publici šireći ljepotu i duh kamerne muzike.