Muzička magija u srcu Lovćena

piše – Marko Stanojkovski

,,Kako sam sretan što ću neko vrijeme lutati grmljem, šumama, među drvećem, preko livada i stijena. Niko ne voli selo kao ja. Jer šume, drveće i kamenje odjekuju zvukom koji čovjek žudi čuti.”

Ludvig van Betoven

Atmosfera Ivanovih korita, idilične lovćenske doline podno Štirovnika i Njegoševog mauzoleja, intenzivirana je i naglašena nenametljivim, ali upečatljivim kolažom zvukova raznovrsnih instrumenata, koji kao da ulaze u duboke i složene interakcije. Ovaj polifoni instrumental, bogat melodijama klasičnih kompozicija, ispunjava šumoviti i živopisni krajolik magnetizmom koji ostavlja primjetan efekat na sve posjetioce. Oni pažljiviji i, potencijalno, muzički obrazovaniji, prepoznaće u toj mješavini tonova zvuke široke palete gudačkih, duvačkih, žičanih i srdrugih instrumenata; neki od instrumenata koji se mogu identifikovati su: violina, viola, violončelo, kontrabas, klavir, klarinet, saksofon, flauta, oboa i harmonika. Pokušaj da se otkrije izvor ove fuzije muzičkih ,,boja i nijansi“ koja dopire iz nekoliko obližnjih objekata dovodi do saznanja da se radi o Ljetnjem kampu za kamernu muziku, posvećenom prvenstveno mladim muzičarima, onima koji stoje iza ove eufonične muzičke podloge.

Četrnaesto izdanje ove kulturne manifestacije se, kao i prethodnih godina, održalo baš tu, u ambijentu nad kojim se nadvija Jezerski vrh, od 30. jula do 8. avgusta. Za realizaciju ovog projekta najzaslužnija je organizatorka kampa Maja Popović, urednica muzičkog programa u Kulturno-informativnom centru ,,Budo Tomović“ . Polaznici, kojih je ove godine bilo četrdeset, uglavnom su srednjoškolci i studenti, mladi muzičari iz zemlje, regiona i svijeta, od kojih neki, iako još uvijek na početku svog umjetničkog puta, već imaju zavidna postignuća. U toku trajanja kampa, kroz predan rad na pripremi odabranih dijela klasične muzike za vrijeme proba, ali i kroz kontinuirano vježbanje između njih, pripremali su se za završne koncerte, koji su izvedeni na Cetinju i u Podgorici. Časovi i probe su se održavali u tri objekta JU ,,Lovćen-Bečići“, tj. u rekreativno-edukativnom centru ,,Lovćen“, depandansu ,,Palac“ i hotelu ,,Ivanov konak“. Svake godine, za vrijeme održavanja kampa, njihove prostorije bivaju adaptirane u sale za vježbanje i prilagođene potrebama učesnika, dajući poseban šarm i primjetnu draž ovim prostorima, koji su, u toku proba, ispunjeni melodijama, harmonijama i vibracijama, te oživljeni na nov način i oplemenjeni svježinom, toplotom i energijom.

sa mentorom Dmitrijem Prokofjevim – detalj sa proba

Šest ovogodišnjih mentora, od kojih su polaznici učili i sa kojima su radili na probama, renomirani su muzičari impozantnih karijera bogatih uspjesima. Među njima su: maestro Sreten Krstić, violinista i osnivač ansambala kao što su Filharmonijski sekstet, Gasteig Trio München i kamerni orkestar Filharmonijski solisti, koji je, pored toga što je skoro četrdeset godina bio koncert-majstor Minhenske filharmonije, došavši na tu poziciju 1980. godine, od 2011. koncert-majstor kamernog orkestra Zagrebački solisti, a na toj poziciji je bio i u Svjetskom orkestru mladih; Ivana Dakić, oboistkinja i profesorica u Muzičkoj školi, kao i na Fakultetu muzičkih umetnosti u Beogradu, koja je članica ansambala poput tria Femina, Duvačkog kvinteta RTS-a, dua Da Kapo, kao i kvinteta Kotor Arta, a sarađivala je i sa Simfonijskim orkestrom RTS-a, Operom narodnog pozorišta, Beogradskom filharmonijom i Crnogorskim simfonijskim orkestrom; Sofiko Čečelašvili, violinistkinja koja je bila asistentkinja u nastavi i koncert-majstor Simfonijskog orkestra na Univerzitetu Bejlor, a koja od 2016. godine na Sjeverozapadnom državnom univerzitetu Luizijane predaje violu; Andrej Kurti-Đurović, profesor violine na Sjeverozapadnom državnom univerzitetu Luizijane i violinista koji je, uz to što je 2015. godine nastupao u Karnegi holu i 2019. u Nešvilu sa velikim rok muzičarima poput dr Brajana Meja (The Queen), Džoa Volša (The Eagles), i Semija Hagara (Van Halen), snimio i objavio ,,24 kaprisa“ Nikola Paganinija (2021.), Bahovih šest ,,Sonata i partita za solo violinu“ (2024.), kao i ,,Šest sonata za solo violinu, op. 27“ Ežena Isaija, zaokruživši tako trilogiju najvažnijih i najizazovnijih djela za solo violinu, što ga čini jednim od rijetkih violinista koji su snimili i objavili sve pomenute kompozicije; Dmitrij Prokofjev, violončelista koji je, u saradnji sa pijanistom i profesorom na moskovskom konzervatorijumu Aleksejem Nasedkinom, sa šesnaest godina prvi put objavio CD, na kojem se nalaze sonate za violončelo i klavir Dmitrija Šostakoviča i Edvarda Griga, i koji u svojoj karijeri ima i uspjehe poput pozicije prvog violončeliste Crnogorskog simfonijskog orkestra, mjesta predavača violončela na moskovskom državnom konzervatorijumu ,,Čajkovski“, kao i, jedno vrijeme, na Muzičkoj akademiji Univerziteta Crne Gore, a pritom svira u ruskom državnom kamernom orkestru ,,Moskovski virtuozi“ od 2000. godine, dok je od 2003. godine član istoimenog kvinteta; i Veljko Klenkovski, klarinetista i profesor klarineta na Fakultetu muzičke umetnosti, osnivač i član Beogradskog duvačkog trija i Duvačkog kvinteta Beogradske filharmonije, koji se trenutno nalazi na poziciji prvog klarinetiste Orkestra opere Narodnog pozorišta, kao i Beogradske filharmonije, a kao solista je do sada nastupao i sa, između ostalih, Filharmonijom nacija u Njemačkoj, Orkestrom RTS-a, Kraljevskim orkestrom iz Brisela i Simfonijskim orkestrom Niša.

probe na Ivanovim koritima

Ovaj kamp godinama privlači brojne polaznike, a mnogi se rado vraćaju. Jedan od njih je i Vladimir Stanišić, klarinetista koji je prvi put na kampu bio 2019. godine. U međuvremenu je završio master studije klarineta na Fakultetu muzičke umetnosti, 2021. godine, a iste godine je došao na mjesto profesora klarineta u muzičkoj školi „Vatroslav Lisinski“, sa sjedištem u Beogradu. Pored toga što je honorarni saradnik orkestra Beogradske filharmonije, Stanišić je nastupao i u orkestrima Beogradski simfoničari, Camerata Serbica i Makris.

Detalj sa probe sa mentorom Sretenom Krstićem

Prisjeća se svog prvog boravka na ovom kampu i iskustava koja je tada doživio, praveći paralelu sa ovogodišnjim izdanjem. Kako navodi, za kamp je saznao od profesora Klenkovskog, koji mu je kazao da se tu radi na kamernoj muzici, kojom se i danas, šest godina kasnije, pored pedagogije, najviše bavi. Iako je profesor, ističe da neprekidno svira i često nastupa u kamernim ansamblima, pa je tako član dua Maggiore, kao i kamernog sastava MONK. Stanišić ukazuje na to da je kamerna muzika pravo mjesto nalaženja, jer je između solističkog i orkestarskog. Kako objašnjava, ove tri kategorije, koje su vrlo značajne, dosta se razlikuju, iako ima elemenata koji su im zajednički. To je bio razlog da se 2019. godine, zajedno sa koleginicom, flautistkinjom Petrom Lekić, prijavi za kamp, koji mu je djelovao kao mjesto na kom bi mogao i dosta da nauči i predano da radi. Na kampu je, zajedno sa svojim kolegama klarinetistima, svirao muziku Kloda Debisija, osjećajući se vrlo sretno zbog novih poznanstava, susreta sa starijim prijateljima i prilike da svira. Takođe dodaje da je, po dolasku na Ivanova korita, shvatio koliko se intenzivno i ozbiljno radi na kampu. Kaže da je isti doživljaj i ove godine. Radio je na čak četiri kompozicije, među kojima su Veberov „Klarinet kvintet“ i ,,Promenade (Walking the Dog)“ Džordža Geršvina, djelo komponovano za film ,,Shall We Dance“, uživajući u saradnji sa svojim kolegama.

Trio – Mina Mendelson, Vladimir Stanišić i Cong Li

Takođe, neki muzičari su u ulozi mentora ovog kampa već dvije ili više godina. Profesorica Dakić, koja je i prethodne godine bila mentorka na kampu, kaže da kao njegov najveći značaj vidi to što su polaznici u prilici da zajedno muziciraju, da upoznaju jedni druge i da shvate kako je to svirati u sastavu koji ne uključuje samo klavir i njihov instrument, već se radi o ansamblima od tri, četiri, pet ili više muzičara.

Pored toga, izražava zadovoljstvo i izborom ovog ambijenta kao mjesta održavanja kampa, ističući da je on jako pozitivan za polaznike, zato što su, kako navodi, ,,usmjereni isključivo na muziciranje, naravno, tu je i druženje, ali svakako muziciranje, napredovanje, što se od prve do posljednje probe primjećuje kod svakog djeteta“.

Sa koncerta na Cetinju
Sa koncerta na Cetinju

Stoga, profesorica naglašava da je koncept kampa izvrstan, jer polaznici, kako kaže, „nemaju te spoljne nadražaje, izazove velikih gradova“. Zaključuje da su, pored pomenute fokusiranosti na muziku, usmjereni i na prirodu, a ukazuje i na privilegiju da sarađuju sa izuzetnim mentorima. Napominje da ove mogućnosti mogu da doprinesu i tome da mladi muzičari postanu ne samo bolji solisti, već i bolji kamerni muzičari i, u zavisnosti od instrumenta koji sviraju, orkestarski muzičari.

Tokom proba na Ivanovim koritima

Daria Ilić, polaznica iz Herceg Novog, kojoj je ovo bio prvi boravak na kampu, učenica je srednje muzičke škole u Tivtu. Ova mlada violinistkinja, koja je na Cetinju izvodila Korelijevu ,,Sonatu za violinu i klavir u e-molu, op. 5, br. 8“, kaže da je za kamp saznala na društvenim mrežama. ,,Očekivala sam da unaprijedim svoje tehnike i da upoznam novo društvo. Ali najviše smo tu svi zbog muzike.“, ističe ona, pričajući o očekivanjima sa kojima je došla na kamp. Priznaje da se plašila da se neće uklopiti, ali otkriva da je uspjela da se uklopi i da je vrlo zadovoljna. Takođe, naglašava i značaj mentora, koji, kako kaže, prenose znanje, dosta su strpljivi i inspirativni. Mlada polaznica ukazuje i na inspirativnost ambijenta, jer, kako navodi, ,,lakše je raditi u prirodi“.

Važnost procesa rada na kampu, vježbanja i usvajanja znanja u pogledu kamerne muzike naglašava i maestro Krstić, koji je, takođe, bio mentor i nekoliko prethodnih godina. Smisao svega toga vidi upravo u učenju polaznika kako da sviraju, da slušaju jedni druge, kao i u zajedničkom muziciranju, na koje ukazuje i profesorica Dakić. Violinista priznaje da je to ono u čemu on lično uživa i zbog čega se vraća ovom kampu. Rado pristaje da opet bude mentor na Ivanovim koritima jer vjeruje da mladim muzičarima ima šta da saopšti i prenese, te da će za njih to imati neki značaj. Ne krije oduševljenje mjestom na kojem se kamp održava. ,,Kad sam ja ovde prvi put došao, bio sam potpuno zatečen ljepotom svega ovdje. Ne, zaista. Meni, lično, predivno.“, dodaje Krstić, ističući da je, kako navodi, cio kraj ,,božanstven“.

I Stanišić smatra da je lokacija na kojoj se kamp organizuje pravi izbor za ovu vrstu aktivnosti. Shodno tome, on ukratko obrazlaže zašto smatra da su ova dva aspekta, tj. rad i časovi sa jedne i izbor baš ovog mjesta sa druge strane, možda i najznačajniji elementi kampa na Ivanovim koritima.

Mentor Andrej Kurti sa polaznicima – koncert na Cetinju

On ističe trud organizatorke kampa da, kao i prethodnih godina, dovede renomirane i predane mentore. Takođe, napominje da kamp obuhvata aktivnih sedam dana posvećenog rada. ,,Veoma je inspirativno to što imaš vremena da ti se sve slegne, ne moraš nigdje da žuriš. Sedam dana intenzivnog rada plus dodatni dani, kada se održavaju koncerti.“, dodaje on. Navodi i da ostaje dosta prostora za relaksiran, dubok i ležeran rad koji omogućava mnogo vremena za bavljenje svim detaljima u svakom djelu.

S druge strane, navodi da je ovo pravo mjesto za rad, ukazujući na njegovu bajkovitost. ,,Pritom, klima i vrijeme na Ivanovim koritima su savršeni ljeti.“, dodaje on. Takođe, izražava zadovoljstvo i hranom i smještajem na kampu.

Profesorica Dakić kao još jednu pogodnost ovog kampa vidi to što se polaznici tu upoznaju sa kompozicijama koje nemaju mogućnost da sviraju na fakultetima ili u školama.

Mentori sa organizatorima na Ivanovim koritima

„Konkretno, recimo, radim sa ansamblom pet flauta, izvodimo jednu fantastičnu kompoziciju od Faruka Mehića. Djevojčice su se prvi put susrele sa tom kompozicijom i bile su oduševljene od prve do posljednje probe. I Bedford, koji se prvi put izvodi. Djevojke čak nisu ni znale ko je kompozitor, pa sam ih zamolila da to nekako prouče, da pronađu šta je, ko je, da se pozabave time.“, priča muzičarka.

Željela je da se bolje upoznaju sa njim, da otkriju, kako objašnjava, ,,da li je to kompozitor iz doba klasicizma, romantizma ili savremeni kompozitor“. Zaključuje govoreći kako su polaznice do naredne probe istražile biografiju kompozitora Dejvida Bedforda i na narednom času joj ispričale, kako kaže, ,,sve o njemu“. Ističe da su na tu probu došle, kako navodi, ,,sve srećne i ponosne što su nešto novo saznale.“

Pomenuti završni koncerti su održani u prijestonici (7. 08.) i u glavnom gradu (8. 08.), a na njima je nastupilo 25 ansambala. Pored pomenutih, među kompozicijama koje su izvođene su i: prvi stav Vivaldijevog ,,Koncerta za obou i gudače u d-molu“, prvi stav Bramsovog ,,Klavirskog tria br. 1 u B-duru, op. 8“, prvi stav Mendelsonovog ,,Gudačkog kvarteta br. 2 u a-molu, op. 1“, prvi stav Bahovog ,,Koncerta za dvije violine u d-molu, BWV 1043“, drugi stav Ravelovog ,,Gudačkog kvarteta“, prvi stav Bruhovog ,,Okteta u B-duru op. posth.“, Mocartova ,,Sonata KV za violinu i klavir 304 u e-molu“ i prvi stav njegovog ,,Divertimenta u D-duru“, kao i ,,Balkan Tango“ Dražana Kosorića, kompozitora i profesora na Muzičkoj akademiji u Istočnom Sarajevu, koji je bio i gostujući kompozitor ovogodišnjeg izdanja kampa.

sa koncerta na Cetinju – Ministarstvo kulture

Stanišić ističe krupan značaj ova dva nastupa kao završnice kampa koja pruža mogućnost da se pokažu rezultati kontinuiranog i intenzivnog vježbanja i rada u toku boravka na Ivanovim koritima. ,,Bez tih koncerata na kraju, značaj cijelog kampa je upola. Rad je jedno, ali priprema da se to negdje izvede pred nekim je totalno jedna nova instanca koju mi moramo da pratimo.“, pojašnjava on. Muzičar je stava da je odlično to što organizatorka kampa svake godine uspijeva da nađe sale za nastupe, zakaže koncerte i realizuje ih, i to ne jedan, već dva, pritom u, kako kaže, ,,velikim gradovima i važnim gradovima, dakle na Cetinju i u Podgorici“. Iako, kako navodi, možda neko na tom nastupu neće uspjeti da se maksimalno pokaže i odsvira sve što je savladao, on će svakako marljivo vježbati pripremajući se za taj koncert, te će, u svakom slučaju, moći da stane pred auditorijum, opusti se i pokaže na čemu je radio. On naglašava da ovi nastupi, kako navodi, ,,treba da budu prilika da se iskaže taj momenat koji je ovdje tokom svih ovih dana zapravo pokušao da se sklopi u jednu cjelinu i da naraste“.

Profesorica Dakić dijeli mišljenje o važnosti ovih nastupa. ,,To je kruna cijelog ovog kampa, da oni nekako prikažu svoj trud, da pokažu šta su naučili, a nauče dosta.“, ističe ona. Dodaje da jedino oni mentori koji su bili i na prvom i na posljednjem času znaju koliko je napredak polaznika krupan. Prema njenim riječima, završni koncerti su kao ,,dezert na kraju nekog ručka“. ,,Zaslužili ste, volite slatko i sad ste završili cio obrok i dobijete dezert na kraju. E, to je njihov dezert.“, dodaje ona.

Ilić, takođe, kaže da su ovi koncerti bitni jer je umjetnik, u tom momentu, dužan da obavi posao što bolje može, ne razmišljajući o prethodnim neuspjesima ili greškama, već se fokusirajući na djelo koje izvodi, ne osvrćući se na publiku. Ona smatra da javni nastupi donose samopouzdanje potrebno da se posao obavi dobro i bez treme, jer, kako navodi, poziv muzičara sa sobom nosi svakodnevne koncerte. ,,Tada mi trebamo samo da osjetimo tu muziku i da budemo u tom trenutku muzike, a da zaboravimo na bilo koju publiku koja postoji.“, dodaje polaznica, govoreći o samom činu i trenutku nastupanja.

Maestro Krstić ističe da je, za muzičare, svaki koncert izuzetno važan.

,,To su tih pet, deset minuta zbog čega, u stvari, učimo i pripremamo se cio život, u krajnjem slučaju, za tih pet minuta kad se izađe na binu i kad se krene, kad počne izvođenje, do kraja.“, pojašnjava violinista. On dodaje da tu nema prostora za vraćanje, zaustavljanje i ispravljanje, i da izvođač pred publikom predstavlja ono što je savladao bez prekidanja. Naglašava da je upravo taj trenutak presudan za svakog muzičara, bez obzira na godine, pa tako i za njega samog.

sa zavrsnog koncerta u Podgorici

„I zato su bitni svi ovi koncerti ovdje, bez obzira što to nije Karnegi hol, nema veze. Ali je bitno da sjedi publika, da Vi izlazite i da znate da morate da svirate od početka do kraja. To se očekuje i to sad treba da pružite i pokažete šta ste naučili. U tom smislu su ti koncerti najbitniji.“, napominje on.

Dok je četrnaesto izdanje kampa ulazilo u završnicu, a učesnici radili na posljednjim pripremama za pomenute koncerte, već se diskutovalo o planovima vezanim za njegovo naredno, petnaesto izdanje, i o onome što bi ono moglo donijeti. U tom pogledu, polaznici i mentori su pozvali sve one koji su zainteresovani za ovu manifestaciju da se prijave.

Sa izvođenja komada Džordža Geršvina – Promenada (Walking the Dog)

Stanišić ističe da su stvari koje ovaj kamp nudi, a među njima su mogućnost za rad i povezivanje sa novim ljudima, dovoljne da se potencijalni polaznici prijave. Tvrdi da je to ono što je suštinsko u evoluciji svakog muzičara, bez obzira na to da li je u srednjoj školi, na akademiji ili je, kao u njegovom slučaju, u pitanju neko ko je već završio akademiju, ali i dalje teži novom usavršavanju. Dodaje da polaznici mogu doći i sa svojim sastavom ili, makar, sa prijateljicom, prijateljem ili možda nekim drugim.

,,Nije čak ni samo do sviranja, možete da budete na tuđim časovima, da osmotrite šta se dešava, da u kontaktu sa drugim ljudima budete inspirisani maksimalno.“, ističe klarinetista.

Profesorica Dakić, koja je stava da je svako znanje koje mladi usvoje i na ovom kampu i na drugim mjestima jako bitno, kaže da, bez obzira gdje da predaje, preporučuje učenicima i studentima da apliciraju. Ona ukazuje na to da je ono po čemu se ovaj kamp ističe u odnosu na druge majstorske kurseve mjesto održavanja, jer su tu polaznici usredsređeni na muziku, a i rade sa izvrsnim mentorima. Stoga naglašava da stalno treba da se prijavljuju i da misle o tome kako mogu napredovati, dodajući da je to univerzalni savjet za svaku mladu osobu.

Ilić, koja navodi da sa kampa odlazi sa vrlo lijepim uspomenama, kao i sa dosta znanja u sviranju i tehnici, priznaje da bi se rado vratila. Takođe, ona poručuje svojim kolegama da se ne plaše da se prijave, da obrate pažnju na ono što im mentori govore, kao i da poslije časova rade na onome na šta im je profesor ukazao, jer je to način da napreduju.

detalj sa koncerta – Cetinje, Ministarstvo kulture

I maestro Krstić kaže da bi potencijalnim polaznicima mnogo preporučio da se prijave. Ukazuje na to da kurseva ne fali, posebno ljeti. Ističe da ima izuzetnih predavača i da se treba prijavljivati, po mogućnosti, što više. Izražava nadu da on i drugi mentori imaju šta da saopšte mladima koji dođu na kamp, toliko da bi bili zainteresovani da se vrate.

,,Ako dođu, imaće šta da nauče, i mislim da će im biti jako lijepo.“, zaključuje Krstić.

Foto : Media Biro i Igor Rudović

Read More

Završni koncerti XIV Ljetnjeg kampa za kamernu muziku

Završni koncerti Ljetnjeg kampa za kamernu muziku biće održani u četvrtak, 7. avgusta, u 20 sati, u Ministarstvu kulture i medija Crne Gore na Cetinju, u okviru manifestacije„Ljeto u Prijestonici”, i u petak, 8. avgusta, u 20 sati, u Muzičkom centru Crne Gore u Podgorici, u okviru manifestacije„Podgoričko kulturno ljeto”.

Kamp, koji se tradicionalno organizuje na Ivanovim koritima u Nacionalnom parku Lovćen, ove godine je okupio 40 talentovanih mladih muzičara iz Crne Gore, regiona i inostranstva, koji su tokom intenzivnih sedmodnevnih radionica sarađivali sa renomiranim mentorima na izvođenju zahtjevnog i raznovrsnog kamernog repertoara.

Učesnici su tokom kampa radili sa uglednim mentorima iz raznih krajeva Evrope i svijeta – violinistima Sretenom Krstićem i Andrejem Kurtijem, violistkinjom Sofiko Čečelašvili, violončelistom Dmitrijem Prokofjevim, oboistkinjom Ivanom Dakić i klarinetistom Veljkom Klenkovskim, u inspirativnom ambijentu Rekreativno-edukativnog kompleksa ,,Lovćen’’.

Polaznici kampa su okupljeni u 27 kamernih ansambala, standardnih i nestandardnih – od dua, trija i kvarteta, do kvinteta i većih sastava.

Na programima završnih koncerata naćiće se popularne kompozicije klasične muzike, kao i djela savremenih kompozitora. Ove godine polaznici Kampa su imali jedinstvenu priliku da sarađuju sa bosansko-hercegovačkim kompozitorom Dražanom Kosorićem u pripremi izvedbe njegovog djela “Balkan Tango”. Na repertoaru nastupa naćiće se, između ostalih, i “Humoresque alla Bosniaca ”, djelo za četiri flaute, djelo mladog talentovanog kompozitora Faruka Mehića

Kamerni ansambli predstaviće  se, kao i do sada,  na dva koncerta  sa različitim programima  Projekat se realizuje u organizaciji Kulturno-informativnog centra „Budo Tomović”, a uz kontinuiranu podršku Ministarstva kulture i medija Crne Gore, Ambasade SR Njemačke, Sekretarijata za kulturu Glavnog grada, kao i Turističke organizacije Cetinje. Prijatelj „Ljetnjeg kampa za kamernu muziku” je JU „Lovćen-Bečići”, Cetinje.

Pozivamo vas da prisustvujete završnim koncertima i da zajedno podržimo mlade umjetnike.

Dobro došli!

Read More

Završen poziv za prijave na Ljetnji kamp

Dragi muzičari,

Dobro došli na Ljetnji kamp za kamernu muziku, koji organizujemo 14. put zaredom u predivnom ambijentu Nacionalnog parka Lovćen. Naša misija se srećno nastavlja, svako izdanje je priča za sebe, jedinstvena i neponovljiva, ispunjena muzikom i zajedništvom mladih koji dolaze sa raznih strana, sa željom da se dodatno obrazuju kroz zajedničko muziciranje. Ovaj projekat razvijamo sa namjerom da kamernu muziku afirmišemo među mladim muzičarima, te da im pružimo priliku da uče od iskusnih umjetnika i profesora međunarodnog ugleda.

Zahvalni smo na interesovanju mladih muzičara da učestvuju i budu dio našeg Kampa. Na listi prijavljenih je 40 muzičara različitih generacija, među kojima su uglavnom učenici i studenti.

Mentorski tim čine: violinisti Sreten Krstić (koncertmajstor Minhenske filharmonije i kamernog orkestra Zagrebački solisti), Andrej Kurti-Đurović (Northwestern University of Lousiana), violistkinja Sofiko Čečelašvili (Northwestern University of Lousiana), violončelista Dmitrij Prokofjev (Moskovski solisti, Amsterdam Piano Trio), oboistkinja Ivana Dakić (Simfonijski orkestar i Duvački kvintet RTS, Fakultet muzičke umjetnosti, Beograd) i klarinetista Veljko Klenkovski (Beogradska filharmonija, Beogradski duvački trio, FMU).

Naši polaznici dolaze uglavnom kao pojedinci, što pred nas postavlja dodatni izazov u  izboru repertoara kamerne muzike, koji će im pomoći da se pravilno uklope u raznovrsne muzičke sastave.

Na repertoaru Ljetnjeg kampa naćiće se mnogobrojna djela kamerne muzike različitih epoha koja inspirišu generacije muzičara. Muzika za standardne i nestandardne ansamble podjednako je na programu rada ovogodišnjeg Kampa, a najuspjelija izvođenja predstavićemo na javnim završnim koncertima na Cetinju (Ministarstvo kulture i medija Crne Gore, 07.08) i u Podgorici (Muzički centar Crne Gore, 08.08.).

Ljetnji kamp za kamernu muziku nastavlja da se odvija u duhu međunarodne saradnje; pored internacionalnog tima mentora naši polaznici su iz raznih država (Crna Gora, Srbija, Bosna i Hercegovina, Ukrajina, Bjelorusija, Kina, Njemačka i dr).

Afirmacijom neformalnog muzičkog obrazovanja mladih putem kamerne muzike nastavljamo da podstičemo mlade muzičare na saradnju, upoznavanje i stvaranje novih prijateljstava i prilika za muzički razvoj.

Radujemo se novim susretima, druženjima, muzičkim interpretacijama i vrijednim iskustvima!

Maja Popović

Urednica muzičkog programa

Read More

POZIV ZA 14. LJETNJI KAMP ZA KAMERNU MUZIKU 2025

Dragi muzičari,

Pozivamo vas da se prijavite za učešće na 14. Ljetnjem kampu za kamernu muziku koji će se održati od 30. jula do 8. avgusta 2025. godine, na Ivanovim koritima.

Link sa osnovnim informacijama i prijavnim formularom možete naći u nastavku teksta.

Molimo vas da nakon popunjavanja Prijave pritisnete na SUBMIT, kako bi vaša prijava došla u naše sanduče.

PRIJAVA

Rok za prijavljivanje je 16. jun 2025.

Nadamo se vašem interesovanju i učešću.

Dobro došli!

Read More

ZAVRŠNI KONCERTI 13. LJETNJEG KAMPA ZA KAMERNU MUZIKU

Trinaesto izdanje Ljetnjeg kampa za kamernu muziku koje se održava na Ivanovim koritima od 30. jula do 8. avgusta, ulazi u završnicu. Nakon sedmodnevnog rada mladih muzičara s uglednim mentorima  uslijediće dva završna koncerta: u Ministarstvu kulture na Cetinju, u srijedu, 7.avgusta i u KIC-u “Budo Tomović”, u četvrtak, 8. avgusta, oba s početkom u 20 sati.

Ovogodišnji kamp je okupio 25 mladih muzičara iz Crne Gore, Hrvatske, Srbije I Bosne i Hercegovine. Oni su svirali u različitim ansamblima: gudački kvartet, gudački kvintet, gudački sekstet, klavirski trio, oboa kvartet i nestandardnim ansamblima u čijim sastavima ulaze harmonika, sopran, klarinet i td. Kao i svake godine, polaznici sviraju i u kamernom orkestru.

Programi završnih koncerata sadržaće neka od kapitalnih djela kamerne muzike: Oboa kvartet Mocarta, Gudački kvartet “Smrt i đevojka” i Gudački kvintet Franca Šuberta, Gudački sekstet Petra I. Čajkovskog, Klavirski trio Klare Šuman te “Jednostavna simfonija” Bendžamina Britna za gudački orkestar.

Pored djela klasične muzike (iz perioda od 17. do 20. vijeka) biće izvedene kompozicije savremenih autora iz Crne Gore i regiona: Slobodanke Dabović Đurić, Marka Kovača i Ivana Brkljačića, kao i komadi popularnijeg muzičkog izraza svjetski poznatih autora- Rišara Galjana i Gorkea Hermosea. Na dva završna koncerta biće izvedeno 14 djela kamerne muzike. Nekoliko djela biće izvedeno po prvi put u Crnoj Gori a svjetsku premijeru će imati kompozicija “Suze”, za gudački kvartet Marka Kovača.

Read More

XIII Ljetnji kamp za kamernu muziku

Ljetnji kamp za kamernu muziku održaće se od 30. jula do 8. avgusta 2024. na Ivanovim koritima, u Turističko-edukativnom centru Lovćen. Trinaseto izdanje ovog projekta, okupiće 25 polaznika koje će podučavati međunarodno priznati muzički umjetnici i univerzitetski profesori: violinista Sreten Krstić i violončelista Dmitrij Prokofjev (gudački ansambli) i oboistkinja Ivana Dakić i klarinetista Veljko Klenkovski (duvački i mješoviti ansambli). Nakon 12 godina intenzivnih i inspirativnih izdanja, predstoji nam nova faza u radu s ciljem da okupimo što talentovanije mlade muzičare, uglavnom studente i napredne srednjoškolce (ne mlađe od 16 godina starosti).

Repertoar je prilagođen uzrastu i sposobnostima polaznika, njihovim željama ali i našoj namjeri da ga proširimo na muziku savremenih autora iz regiona (Milan Mihajlović, Ivan Brkljačić, Marko Kovač, Bobana Dabović Đurić i dr).

Ove godine naši polaznici uglavnom dolaze kao pojedinci. Samim tim rad na njihovom povezivanju i sastavljanju različitih kamernih ansambala predstavlja poseban izazov.

U nedostatku kvalitetnih pijanina, ovog ljeta posvećujemo našu pažnju kamernoj muzici za gudačke i duvačke ansamble. Na kampu će učestvovati po prvi put nadareni harmonikaši, koji će se oprobati u različitim formacijama i proširiti svoje iskustvo kamernog muziciranja. Zahvaljujići tome naš repertoar je bogatiji za djela Sofije Gubajduline, Rišara Galjana i dr.

U želji da afirmišemo kamernu muziku među mladim muzičarima iz Crne Gore, regiona i Evrope,  doprinesemo njihovom usavršavanju u ovoj oblasti kao i njihovom međusobnom upoznavanju i saradnji, kao organizatori projekta obezbjeđujemo polaznicima niz povoljnosti, od svakodnevnih besplatnih časova sa mentorima, prevoza (na relaciji Podgorica-Ivanova korita), do promocije i nastupa na završnim konceratima na Cetinju (7.08) i u Podgorici (8.08), u okviru ljetnjih kulturnih manifestacija Ljeto u prijestonici i Podgoričko kulturno ljeto.

Dobrodošli na 13. Ljetnji kamp za kamernu muziku!

Urednica muzičkog programa

Maja Popović

Read More